Digital storytelling as an educational dialectic model: results from a project on contemporary forms of Odyssey - BnF - Bibliothèque nationale de France Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2016

Digital storytelling as an educational dialectic model: results from a project on contemporary forms of Odyssey

La narration numérique comme modèle dialectique éducatif : résultats d'un projet sur les formes contemporaines de l'Odyssée

Résumé

Technological improvements offer new forms of communication and self-expression. Their use can sometimes leads to undesirable statements, exclusions and isolations, human rights violations and undemocratic practices. In recent years, digital storytelling methodology has become increasingly popular as a multimedia storytelling educational process, both creative and educational, that encourages critical thinking and democratic behavior. Starting from a research-creation project in the framework of an IDEFI-CreaTIC workshop dedicated to the Odyssey, editorialized and remediated through the collections of the French National Library in collaboration with the University of Athens, we will expose in a critical way the question of digital storytelling and we will advance the hypothesis that this methodology, both participative and innovative, has a dimension of democratic education that touches the mutations of freedom expression in the digital age.
Les avancées technologiques proposent des formes inédites de communication et d’expression de soi. Leur usage peut parfois conduire à des énoncés indésirables, à des exclusions et des isolations, des violations de droits de l'homme et des pratiques non démocratiques. Ces dernières années, la méthodologie du digital storytelling devient de plus en plus populaire en tant que procédé pédagogique de narration multimédia, à la fois créatif et éducatif, qui encourage la réflexion critique et le comportement démocratique. Ayant comme point de départ un projet de recherche-création dans le cadre d’un atelier-laboratoire IDEFI-CréaTIC consacré à l’Odyssée, éditorialisée et remédiatisée à travers les collections de la BnF en collaboration avec l’Université d’Athènes, nous exposerons d’une manière critique la question du digital storytelling et nous avancerons l’hypothèse que cette méthodologie, à la fois participative et innovante, revêt une dimension d’éducation démocratique qui touche les mutations de la liberté d'expression à l'ère numérique
Fichier principal
Vignette du fichier
Digital storytelling as an educational dialectic model.pdf (118.2 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

hal-01709100 , version 1 (14-02-2018)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01709100 , version 1

Citer

Michael Meimaris, Evika Karamagioli, Arnaud Laborderie. Digital storytelling as an educational dialectic model: results from a project on contemporary forms of Odyssey. Humanisme numérique : valeurs et modèles pour demain ?, Oct 2016, Paris, France. ⟨hal-01709100⟩
165 Consultations
240 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More